Vajon szükség van mezőgazdasági szaktanácsadókra az adminisztrációs teendők elvégzéséhez?

A gazdaságban már elengedhetetlen a háttér munka, adminisztrációs feladatok és hivatali ügyintézések hosszú sora, ami várhatóan egyre csak nőni fog, plusz terhet hárítva ezzel a gazdálkodókra, mivel lassan profi szakértőket kell bevonni.

A jelenlegi törvények, szabályozások, előírások megkövetelik tőlünk, mezőgazdászoktól, hogy folyamatosan rögzítsük tevékenységünket, melyeket határidőre el is kell küldenünk a hivatalok részére, hogy ne essünk el a támogatásoktól, vagy egyszerűen ne kapjunk bírságot

Egy gazdálkodó mondta, hogy alig várja a hétvégéket, mert akkor kint lehet a szántóföldeken és élvezheti a munkáját, ugyanis akkor nincs ügyfélfogadás a hivataloknál.

annie-spratt-61214_1.jpg

Tisztában vagyunk a kötelezettségeinkkel?

Az európai uniós támogatások igénybevételéhez tudjuk, hogy milyen feltételeknek, milyen nyilvántartások vezetésének kell eleget tennünk?

Sajnos nagyon sokan még a régmúlt időszakban elfogadott táblázatokban, saját kis kidolgozott rendszereikben /kockás füzet/ dolgoznak, ami addig rendben is van, amíg valaki fel nem hívja rá a figyelmet, hogy ez már nem jó, vagy rosszabb esetben nem kap egy ellenőrzést.

Nemrégiben az egységes kérelemmel kapcsolatosan jöttek hozzánk helyszíni ellenőrzésre, azonban mivel másik ügyfélhez is mentek, egyeztettünk, hogy ott találkozunk. Mikor odaértem, már azt a momentumot taglalták, próbálva meggyőzni az ügyfelet, hogy az általa töltött „táblatörzskönyv” már idejét múlt, számukra csak a jelenleg érvényben lévő gazdálkodási napló a megfelelő. Sajnos nem sok sikerrel jártak, az ügyfél teljes ellenállásba váltott, hogy márpedig neki ez van, eddig ez is jó volt. Nem jó, az ellenőrök hiába próbáltak segíteni, az ügyfél büntetésre számíthat, a jelenlegi szabályozásban foglaltaknak megfelelően gazdálkodási napló vezetésének az elmulasztása szankciót von maga után.

Hogyan küldjük be elektronikusan a nyomtatványokat, ha még áram sincs a tanyán?

Jelenleg az a tapasztalatom, hogy sok helyen olyan körülmények vannak, hogy azok az alapfelszerelések hiányoznak, amik biztosítják a lehetőségét, a kötelezettségeink teljesítésére. Azonban nemcsak az eszközök, hanem a szaktudás hiánya is okozza a problémát, a hogyan is kell kitölteni az adott témában az elektronikus nyomtatványokat kérdésre a választ lassan csak az tudja megadni, aki egész nap a törvényeket, előírásokat, szabályzatokat bújja.

Nagygazdaságok

Nagyobb mezőgazdasági cégek esetében, minimálisan könnyebb a helyzet, ugyanis rendelkeznek azokkal, az alap felszereltségekkel, pl: internet, számítógép, programok, tanácsadók, programozó, aki segít a nyomtatványok kitöltésében és továbbításában, amelyek szükségesek, ahhoz, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségeiket elektronikus úton tudják teljesíteni. Mindezen alapok mellett a cégeknek is szükségük van egy olyan személy alkalmazására, aki folyamatosan nyomon követi a változásokat, egyes közlemények módosításait, kitöltési útmutatókat stb. és még így is sokszor kérik a falugazdász segítségét. 

Családi gazdaságok

A családi gazdaságok, őstermelők tekintetében, mivel, sok esetben nem rendelkeznek az előzőekben leírt alapfelszereltséggel, ahhoz, hogy betudják nyújtani az adott dokumentumokat, szükséges külső tanácsadó bevonása, falugazdász, vagy szaktanácsadó személyében.

Sosem felejtem el, mikor falugazdász koromban, kaptam reggel egy telefont, hogy biztosan kimegyek e a településükre támogatásokkal kapcsolatosan tartani egy tájékoztatót, mert csak akkor indul el biciklivel (aznap épp esett az eső), mondtam, hogy persze, de miért kérdezi, honnan jön? Kiderült számomra, hogy a településtől számítva 14 km-re élnek és gazdálkodnak egy tanyán, ahol sem áram, sem víz nincs bekötve, nincs fürdőszoba, nincs benti mosdó. A találkozón több gazdálkodóval folytatott személyes elbeszélgetésünk rávilágított, hogy nem ő az egyedüli, aki így él ebben a formában, hanem nagyon sokan és köszönik, imádják ezt az életet, reggel a kakasokkal ébrednek és este a naplementével fekszenek, csak számukra nélkülözhetetlen a tanácsadó segítsége, hogy tartani tudják az aktuális előírásokat.

A falugazdász feladata

Egy falugazdászhoz több száz termelő tartozik adott régióban, nem tudja olyan színvonalon kiszolgálni a termelőit, hogy folyamatosan nyomon kövesse az ügyes bajos dolgaikat. Hiszen mint ahogy minden ember más, minden termelőnek is megvannak a sajátos problémái, saját területéhez tartozó dolgai. Itt hangsúlyozom, hogy ez nem a falugazdász hibája, hanem egyszerűen nincs kapacitása ahhoz, hogy napi 8 órában, ami általában 10-12 óra is, mindent észben tartson, felhívja, a figyelmet egyes teendőkre stb..  A termelők sokszor elfejtik, hogy nekik kell a saját határidőiket, kötelezettségeiket észben tartani, a falugazdász a kivitelezésben veszi ki a részét. Segít a nyilvántartásaink vezetésében, elektronikus nyomtatványok kitöltésében és benyújtásában, támogatási kérelmeink határidőre történő elküldésében, de egy szélsőséges példán keresztül megmutatva, azt mi tudjuk hogy anyajuh vagy anyatehén támogatásban tudunk részesülni.

Negatív minta, mindig figyeljünk oda a dolgainkra

Sajnos rossz példát is tudok mondani, mikor egy falugazdász nem a megfelelő módon járt el, nem foglalkozva a termelővel, ugyanis juttatásért cserébe adta be a területalapú támogatást. A termelőt olyan rossz helyzetbe hozva, hogy az egységes kérelem berajzolásánál lusta volt egy helyrajzi számot felnagyítani, így rossz helyre került a táblarajza, amit nem volt hajlandó kijavítani „mert szerinte jó” és ezzel a termelő elesett az adott támogatástól, sőt még ki is zárták. Egy ilyen hiba a vesztünket is okozhatja, ezért mindig és mindig figyeljük oda.

A szaktanácsadó munkája

Szaktanácsadónál annyival másabb a helyzet, hogy a termelők megfizetik annak a díját, havi, vagy eseti bontásban, hogy az ügyeiket intézze, kezdve a tájékoztatástól, adott kérelem benyújtásáig, nyomon követéséig, de azért mivel elég nagy létszámú termelővel dolgoznak érdemes észben tartanunk a határidőinket és rákérdezni azok elkészültére. Természetesen itt is a termelő érdeke elsősorban, hogy ismertesse a szaktanácsadóval, hogy milyen területen dolgozik, ahhoz, hogy szakszerű segítséget kapjon.

Azt gondolom, hogy mindenkinek tisztában kell lenni azzal, hogy mi a teendője, nyomon vezetni azt, ha kell írásban, naptárba beírni, tartani a határidőket stb., hogy elkerüljük a félreértéseket, nagyon fontos, ha úgy érezzük, a falugazdász, szaktanácsadó nem a megfelelően bánik velünk, dolgainkkal, akkor igen is átmenni egy másikhoz akár csak a következő faluba, vagy akár még messzebb kelljen mennünk.

Hivatalok termelőkhöz való viszonya

Azt tapasztalom, bár lehet, hogy ezzel csak én vagyok így, hogy az elmúlt időszakban a hivatali dolgozók termelőhöz való viszonya teljesen átalakult, legyen szó a Magyar Államkincstárról, Nébihről, Földhivatalról és még sorolhatnám.  Mindig felteszem a kérdést magamban, hogy ez vajon az okozza, hogy a teljes rendszerük átalakult, belefáradtak a munkába, nem nagyon kapnak információt, vagy megvan kötve a kezük, kivan adva, hogy nem segíthetnek? Megértem azt, hogy kevesen vannak, sokszor nincs információjuk, akad esetleg egy „nehéz esetes termelő” aki felidegesítette előttünk, de mikor a saját ügyeimet szeretném intézni ez nem, nyugtat meg. Mostanában bármilyen dolgot szeretnék elintézni, mindig megállít valamelyik szakaszban a hivatal, kapcsolnak ide-oda, hívjam őket később, pont nincs bent az ügyintéző…. és még rengeteg lerázó mondat tömkelege, majd a vége az, hogy eltelt 1-2 hónap mire találok valakit, aki segít elintézni, amit szerettem  volna.

Értelemszerű kitöltés

A kedvencem, mikor adott nyomtatvány esetében kérdésünk van a kitöltéssel, majd erre rávágják, hogy „értelemszerű kitöltés”, amivel csak egyetlen baj van, hogyha megkérdezzük a hivatalban dolgozó és ezzel foglalkozó munkatársat, oda mondja a szeretett mondatunkat, de ha pontosabban rákérdezünk, na, jó oké, de mondjuk a 11-gyes pont esetében….. akkor sajnos nem tud segíteni, azt nem tudja.

Tisztelet a kivételnek

Mindegy, hogy milyen ügyben kerestük fel a hivatalt, bármiről is legyen szó, megtanultam, hogy a hivatal sosem hibázik. Egy földhivatali munkatárs mondta nekem egy haszonbérleti szerződés hatósági jóváhagyási kérelem beadásánál, mikor jeleztem, hogy köszönöm a jóváhagyó határozatot, de nem jó rajta sem haszonbérbeadó neve, sem a címe, sem pedig a település ahol a terület elhelyezkedik, mire közölte, hogy ők sosem hibáznak.  Természetesen tisztelet a kivételnek és köszönjük, hogy azért még vannak olyan hivatalnokok, akik mellettünk állnak, és segítenek nekünk, de termelőként jobban járunk, ha csendben vagyunk és saját magunk kezébe vesszük a közlemények halmazát és beleássuk magunkat, hogy tisztában legyünk a szabályokkal, követelményekkel, feladatokkal.

Legyünk saját magunk tanácsadói, mert csak mi tudjuk olyan fontossággal kezelni dolgainkat, mint ahogy azt elvárnánk.

 

Facebook oldaldoboz

Gazdálkodás a következő generáció szemével